~~Bergeland Blomsterdekoratør Vgs2 ~~

tirsdag 25. mai 2010

POTTEPLANTER (til bruk inne/ ute) OG SOMMERBLOMSTER

OPPGAVE
Oppgaven går ut på at jeg skal velge ut noen Potteplanter ( til bruk inne/ ute) og sommerblomster, og så skal jeg skrive hvilke stell de forskjellige blomstene skal ha og hvilke sykdommer de enkelte blomstene kan få.

Kompetansemål:
- Forklare varebehandling og gi relevant informasjon om planter, blomster.

Egne læremål:
- Jeg vil lære hva som er typisk sommer blomster og potteplanter(til bruk inne/ute).
- Også lære meg hva som er viktig å vite om disse blomstene.


POTTEPLANTE

Botanisk:
Hydrangea

Norsk:
Hortensia

Stell:
Hortensia skal ha delvis skygge og fuktig. Veldrenert jord liker den. Passer fint i potter, urner, bed og som snitt blomst.





POTTEPLANTE

Botanisk:
Fuchsia

Norsk: Bloddråpe

Stell:
Den skal vannes regelmessig, etter blomstring minskes vanningen. Trives godt i lys. jorden skal være næringsrik og veldrenert. Passer fint i urner, balkongkasser og ampler.





SOMMERBLOMST

Botanisk:
Calendula

Norsk: Ringblomst

Stell:
ringblomsten trenger god næringstilførsel og visne blomster skal fjernes regelsmessig. Den liker seg best på en plass der hvor det er solrikt og en varm plass.





SOMMERBLOMST

Botanisk:
Pelargonium

Norsk:
Pelagonia

Stell:
Pelagonia skal tørke lett ut mellom hver vanning. Hvis Pelagoniaen har tilbrakt vinteren inne og skal settes ut til sommeren bør den først plantes der hvor det er skygge de første 14 dagene, hvis ikke vil den reagere på solen og få svidde blader. Men når blomsten har vendt seg til ute kan den fint settes i solen.





SOMMERBLOMST

Botanisk:
Campanula cochleariifolia

Norsk: Campanula

Stell:
Liker en solrik og varm plass. Den skal vannes i tørkeperioder.
Passer fint i bed og sammenplatninger.




SOMMERBLOMST

Botanisk:
Surfinia

Norsk:
Petunia

Stell:
Petuniaen liker å få mye sol, også at jorden er veldrenert og næringsrik.




SOMMERBLOMST

Botanisk:
Sanvitalia sunbini

Norsk:
Sanvitalia

Stell: Trives i sol eller halv skygge. Skal vannes regelmessig.
Passer fint i bed og potter.





SOMMERBLOMST

Botanisk:
Osteospermum

Norsk:
Spansk Margeritt

Stell:
Blomsten liker det solrikt og varmt. Den trenger rikelig med gjødsel og regelmessig vanning, den tåler ikke stående fuktighet.






SOMMERBLOMST

Botanisk: Argyranthemum

Norsk:
Margeritt

Stell:
Blomsten liker det solrikt og varmt. Den trenger rikelig med gjødsel og regelmessig vanning, den tåler ikke stående fuktighet.




SOMMERBLOMST

Botanisk: Argyranthemum

Norsk: Margeritt

Stell:
Blomsten liker det solrikt og varmt. Den trenger rikelig med gjødsel og regelmessig vanning, den tåler ikke stående fuktighet.






NB!
De blomstene som ikke får den stellen som de trenger blir utsatt for sykdommer, somregel lus eller meldugg. Derfor er det veldig vikting å vite hvilke stell den blomsten du kjøper skal ha, slik at den kan leve lengst mulig :)

MELMYGG












BLADLUS













HVA FIKK DEG
TIL Å VELGE SOM DU GJORDE?
Jeg valgte disse blomstene fordi jeg ikke viste hva de heter og hvilke stell de trenger. Det er andre blomster også som jeg ikke er helst sikker på. men kom opp med å velge disse 10 :) fordi det der disse blomstene jeg har sett mye til å ønsker å lære litt mer om dem :)

KILDER
- Blomsterleksikon, gyldendals hagebøker
- Plants from Holland
- http://farm1.static.flickr.com/118/260213557_e72f5417f5.jpg (melmygg bildet)
-http://www.chnf.dk/aktuelt/loevs06/bladlus849.jpg( bladlus bildet)
Resten av alle de andre bildene har jeg tatt selv :)

EGENVURDERING

Jeg syntes det har godt greit med denne oppgaven, men syntes også at det var litt vanskelig å finne ut hvilke stell de forskjellige blomstene trenger. Jeg syntes jeg har gjort en god innsats :)
Var kjekt å kunne gå ut å finne blomster som vi kunne bruke i bloggen, kunne ta egne bilder :) enn å lete på nettet etter de forskjellige blomstene.. :)

1 kommentar: